? ??????????????Red? ????? ?? ???Rating: 4.8 (40 Ratings)??2048 Grabs Today. 26157 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ???????????Emo Letter? ????? ?? ???Rating: 4.6 (60 Ratings)??1683 Grabs Today. 21614 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Cherry Blosso BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Pages

Thursday, December 29, 2011

~TAKDIR ITU PASTI~

11.39 minit pagi
-kampung-


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua..alhamdulillah, masih lagi bertemu Jumaat penghulu segala hari..
berkesempatan sebentar haniz singgah di ruangan hari ini..
tergerak hati untuk menulis sesuatu buat tatapan sahabat yang berkunjung..
terima ksh haniz ucapkan..Jazakallah Khairan Kathira..

Hari akan terus berganti..
masa terus berjalan tanpa menanti..
sesiapa pun yang tertinggal, aku terus menuju ke hadapan..
hidup ini bukanlah suatu yang sia-sia..kerana Allah telah menjanjikan yang terbaik buat hamba-NYA.
kita takkan tahu bilakah pinjaman nafas ini akan di ambil kembali..
kita juga takkan tahu apakah mungkin insan yang kita sayangi akan pergi mendahului..
sesungguhnya semua itu rahsia Allah..
Subahanallah..takdir itu pasti teman-temanku..

Seketika haniz berfikir sejenak..
merenung kembali, menginsafi diri..
kebahagiaan yang termiliki bukanlah selamanya..
namun hanyalah sementara..
begitu naifnya kita ini, sering alpa dan terlupa.
hakikatnya semuanya adalah pinjaman..

hari ini kita tersenyum gembira..kebahagiaan, gelak tawa membuatkan kita terlupa..
dan hari ini Allah ambil kembali dan sangat menusuk di hati bukan pergi seketika, namun buat selamanya..
nafas yang terhembus akhirnya terhenti kerana Allah ingin mengingatkan kembali..
walau apa jua keadaan kita semuanya milik Allah..
tiada yang abadi, melainkan takdir yang pasti..
Allahuakhbar..

buat teman-teman yang telah kehilangan mereka yang tersayang, insan yang di cinta dan semua yang di kasihi..
hidup ini memang pasti, tetapi takdir itu lebih menepati..
haniz turut bersedih atas pemergian teman, insan, sahabat perjuangan dan yang telah lama pergi meninggalkan kehidupan ini..
Al-fatihah buat semua yang telah kembali menemui Illahi..
semoga tenang di sana dan di tempatkan di kalangan insan yang beriman, beramal soleh..
insyaAllah..amin.
sesungguhnya kami pasti akan menyusul kalian..
salam di kejauhan..hanya doa yang mampu di titipkan.



Haniz, 
-Penghujung 2011-

Wednesday, December 28, 2011

KASIH ITU TIADA BERTEPI, SAMPAI SYURGA SETIA MENANTI..

7.49 minit malam

-kampung-


Alhamdulillah..Assalamualaikum..
semoga semua dlm keadaan sihat sejahtera hendaknya..

pernah tak kita terfikir,suatu saat orang yg kita sayang hilang dari pandangan..
bukan itu saja bahkan seluruh kehidupan kita..
aku punya teman..berbagai ragam dan perangai..
terkadang sebagai manusia terlepas juga rasa marah, sakit hati dan sebagainya..
bukan mudah utk melangkah dengan kekuatan melainkan ada sokongan dari belakang..

abah pernah berpesan..walau sekuat mana pun kita melawan tetap ada jatuhnya jua..
walau sekuat mana kalipun ketabahan tetap ada peritnya jua..
kerana kita hanya hamba..
kembara jalanan yang sering alpa dan terlupa..
aku jadikan abah sebagai idola aku..
yang bijak berkata-kata, penuh ilmu didada, punya semangat membara., sifat penyayang dan perkasa..
dan paling aku kagumi abah kuat dalam agamanya..
jika di bandingkan aku dengan abah..terasa kerdil diri ini..
abah..puterimu ini perlukan sokonganmu..
puterimu ini sedang menuju utk berubah kearah yg lebih baik..
puterimu ini mendambakan insan seperti abah yang dpt membimbingnya ke jalan yang diredhai Allah..
mudah2an akan bertemu si dia insan itu..amin.

dlm meniti hidup ini aku terbayang bagaimana jika suatu saat nikmat hidup ini di ambil kembali..
subahanallah..berikanlah kami ilmu yang bermanfaat, rezeki yang halal dan di redhai-MU ya Allah..
sesungguhnya kami hanyalah hamba yang lemah dari segala-gala..
semoga dalam batasan ilmu yang kami ada dapat memberi kekuatan untuk bertahan menghadapi ujian-MU.
Amin..


Wasalam..


PAWANA SORE

Saturday, December 24, 2011

MAWAR ITU WANGI..HARUMNYA PENUH DURI

10.27 minit pagi

-kampung-



Assalamualaikum w.b.t..
selamat sejahtera dan salam berhujung minggu buat semua..
semoga berbahagia hendaknya..:)

pernah lihat mawar??..cantik kan..wangi tetapi perlu berhati-hati dengan durinya..
mawar boleh di ibaratkan seperti wanita yang wangi, cantik, tetapi perlu berhati-hati dengan sifatnya..
di taman larangan mawar di sunting..di jaga dengan penuh kesetiaan..
namun, setiap yang suka pastinya ada duka..
mawar layu walau masih terus mewangi..
panahan sinar mentari tidak bernafas lagi..

terkadang yang cantik itu bukan semestinya sempurna..
dan terkadang yang buruk itulah yang paling mulia..

aku suka mawar..mawar cantik..wangi..
aku suka orkid..orkid setia..warnanya lembut di mata, tenang di hati..
begitu jugalah cinta aku pada Illahi..
kasih aku pada abah dan mummy..
sayang aku pada si dia yang menyayangi..

terkadang, aku berfikir..hidup ini seperti lautan ..
kemudinya atas pelayaran itu kita..
untuk sampai ke destinasi, harus melalui ombak badai yang menghempas..
jika tidak kuat menempuhnya, karamlah bersama lautan sepi..

insyaAllah..aku akan terus kuat untuk melalui saat getir ini..
dengan berbekalkan ilmu dunia dan akhirat..
semakin aku pertahankan , semakin kuat aku punyai kekuatan.

Salam..
-Penghujung 2011-




Friday, December 23, 2011

MELUPAKAN ATAU DILUPAKAN?

12.03 minit tengahari
-puncak alam-

Assalamualaikum semua..
update sat sebelum abah ngn mummy datang ambil..:)
balik kampung..leave for 2 week before final exam begin.wahhh.!! enjoy nya..

pagi tadi bangun awal ..usai solat subuh update status sat kat muka buku..
dok belek2 notification jumpa 1 thing yang buat rasa geram..
iskk..ada-ada je kan..nk marah ke x? atau lupakan..
tp haniz bukan jenis yang suka pendam..mesti kena luahkan jugak..last2 terpaksa ckp..hihi

hmm..teringat kata-kata seorang kawan..
"biar sakit mata, jangan sakit hati"
mak dia pesan.biarlah orang yang sayangkan kita tu buruk rupa..jangan buruk perangai..
kita tak boleh terlalu memilih, kadang yang pahit itulah yang terbaik..

seketika haniz terfikir..pahit itu sememangnya amat menyakitkan tetapi terkadang itulah jalan penyelesaian..
melupakan atau di lupakan? mungkin haniz akan melupakan..lebih baik fikir tentang something yang boleh buat kita rasa happy..sebenarnya saat yang paling indah dalam hidup adalah bahagia di samping keluarga tercinta..susah dan senang mereka tetap bersama kita..alhamdulillah..bahagia rasanya..<3

beberapa minggu lepas, ada seseorang menghantar pesanan di muka buku haniz..
dia yang ku kenali sebagai "Ummi"  menceritakan tentang perasaannya apabila fitnah mendekatinya..
Ummi meminta nasihat dan pandangan dari haniz..
walau haniz masih lagi muda dan baru mengenal erti dunia yg penuh dengan ranjau durinya namun haniz belajar dari setiap sudut dan banyak perkara..

hari ini haniz belajar bagaimana untuk megawal perasaan..
hari itu haniz memberi nasihat, tapi hari ini haniz terjatuh..
biarlah tiada istilah melupakan atau di lupakan..
lebih baik mengingati setiap kejadian Allah itu ada sebabnya..
insyaAllah..

Selamat berhujung minggu semua..amin..
Wasalam.


UNGU ITU WANGI..

Wednesday, December 21, 2011

MENITI MINGGU TERAKHIR

7.32 minit malam, Rabu

-puncak alam-

Assalamualaikum semua..
alhamdulillah masih dapat lagi haniz menulis di ruangan ini..
semoga selesai menunaikan solat maghrib semua..:)

meniti minggu terakhir ni rasa penat sikit ..
sibuk baca buku, sibuk menyiapkan assignment + persentation lagi..
wuaaa..letih sangat haniz rasanya..

tak sabar nak tunggu hari esok..
after test, nk keluar dengan kawan2..seronoknya..^_^
ok, nak sambung study..doakan haniz ye..
bye..




nah, muka penat setelah seharian study..T_T

WASALAM..

Tuesday, December 6, 2011

ANDAI ITU TAKDIRNYA

9.00 malam

-puncak alam-

Bismillahirrahmanirrahim..
alhamdulillah..berkesempatan utk menulis di ruangan hari ini..

Tanggal 2hb Nov 2011, Jam 2
-Dia di sorong ke bilik pembedahan, dan aku mengiringinya dengan penuh kesayuan..
doa ku titipkan buatnya semoga segala urusan di permudahakan..

Jam 3
-dia masih belum keluar lagi..dengan penuh sabar aku menunggu..
mundar mandir sambil melihat jam dan mereka di sekeliling..

Jam 4
-sebentar lagi masuk waktu asar, dalam kesayupan suara muazin melaungkan azan aku berdoa semoga dia selamat menjalani saat getir itu..

Jam 5
-aku terlihat bilik ruangan di buka..seseorang di sorong ke luar..alhamdulillah..dia memandang ku dengan penuh kesayuan, kepiluan di seraut wajah, kegetaran pada seulas bibirnya..Allah mempermudahkan segala urusan..amin

SELEPAS BEBERAPA JAM OPERATION

HARI KEDUA



Alhamdulillah..dia beransur sembuh..dan semalam baru di keluarkan dari wad..
Doa hani semoga abg sihat seperti sedia kala dan sabar menghadapi ujian Allah..

-Jadilah lelaki yang baik-
bukan mencintai sejuta wanita tetapi mencintai seorang wanita dengan berbagai cara


Wallahualam


Monday, November 28, 2011

BERPISAH DENGANMU, LULUH HATIKU

28 November 2011
-puncak alam-


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
syukur segala puji ku panjatkan pada Allah kerana masih lagi di beri kesempatan menjalani hidup ini.
alhamdulillah..

setitik demi setitik air mataku jatuh menyembah bumi..
dalam sujudku tak lepas ku panjatkan doa semoga segala perancangan di permudahkan..
derai air mata yang mengalir, jatuh bersama seraup wuduk di wajah..
sebak di dada tak mampu untuk ku bendung lagi..
terpeleku aku di sejadah Illahi..

Ya Allah., hibanya ku rasa di pengakhiran pertemuan..
lafaz yang keluar dari bibir DIA sungguh meruntun hatiku..
Subahanallah..aku cuba utk menahan rasa hati, namun aku tak mampu..
sejak malam kelmarin aku cuba menguatkan hati dan langkah kaki agar terus berpijak di bumi ini..

hari semakin menghampiri penghujungnya..
semakin resah ku rasa..penantian ini sememangnya suatu penyeksaan..
Ya Rahman..aku memohon pada-MU..berikanlah dia kekuatan, ketabahan dan ketenangan dalam menjalani ujian-MU..
aku hanya mampu mendoakan yang terbaik..setiap sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya..
mudah2an..amin..
terima ksh yang tidak terhingga buat sahabat handai yang mendoakan..
Jazakumullahu Khairan Kathira..Barakallah..



Semoga Allah mempermudahkan jalan menuju ke sana..amin.

Wasalam...



Saturday, November 26, 2011

HABIT CAN'T BE LOST, BUT IT CAN HANDLED

1 Muharram 1433H 

-puncak alam-

Assalamualaikum w.b.t..
Salam Maal Hijrah..
lembaran lama di tutup, helaian baru di buka..
semoga rahmat dan cinta Illahi sentiasa bersama..amin..

setiap orang mesti ada tabiat yang tak dapat di hindarkan? it is because tabiat itu memang sejak azali lagi..takkan hilang walau mcm mane pun kita cuba hindarkan..but it can be handled..semuanya terpulang pada diri kita sendiri..bukan mudah nk buang tabiat, but for me as a human kita boleh handle benda tu..

malam semalam bersembang dgn si DIA..as usual, aku suka melihat dan memerhatikan cara dan tabiat seseorang..bukan nk jaga tepi kain orang lain, tapi aku nk tgk how people handle their habit..
same like me, si DIA suka perhatikan orang di sekeliling..it can be avoided i know..but i said to him that habit can be handled..and everything depends on himself.  He agree with me but the problem is he said that quit hard to him to handled it. aku tak adalah nak marah, cuma aku nasihatkan supaya kita perlu pandai mengawal nya kerana sometimes kita tak perasan orang lain yang memerhatikan kita..:)

tepuk dada, tanya selera..
yang mana baik jadikan teladan,
buruk jadikan sempadan..insyaAllah..


Salam Berhujung Minggu,
Wasalam..


Thursday, November 17, 2011

APA LAGI YANG HARUS KU KATAKAN..

12.00 minit malam..
-puncak alam-

Assalamualaikum..
Alhamdulillah atas rahmat-NYA..

malam semakin hening di telan deruan angin membelai..
dan hati semakin teringin untuk mencoret sesuatu di ruangan ini..
syukran Ya Allah..masih terus mampu utk berdiri di sini..

apa lagi yang harus ku lakukan..
hati terhiris pilu, 
adakala tak ingin ketemu., kerana masih terasa lagi pedih nya sembilu..
aku cuba untuk mencari kekuatan Ya Allah..
aku cuba untuk lari dari rasa yang membelenggu..
namun mana mungkin aku mampu..
aku hanya manusia biasa, insan yang lemah dari segala-gala..
hanya pada-MU tempat ku mengadu..

apa lagi yang harus ku lakukan..
aku cuba menepis segala gundah,
rasa hati yang kian lama semakin sepi dan suram di tenggelami..
Ya Allah..mohon kekuatan dari-MU..
semoga aku istiqamah dalam pencarian ini..

aku sudah memaafkan dan redha atas segalanya..
hanya itu yg mampu utk ku lakukan..
itu usahaku, itu harapanku..
selebihnya biar dia sendiri yang menentukan..
aku bukan siapa-siapa..
aku hanya seorang wanita yang bergelar hamba..

Wallahualam..

Nota kecik: manusia itu sememangnya tidak sempurna.

Monday, November 14, 2011

Dari Lensa Kamera

10.49 minit pagi
-puncak alam-

Assalamualaikum w.b.t


Alhamdulilah..semoga hari ini lebih baik dari semalam..
setiap manusia punya kelebihan dan kekurangan..
dan terkadang ketidaksempurnaan mengajar kita erti kesyukuran..
dari sudut lensa kamera ku, serba serbi warna-warni kehidupan...


KETENANGAN




SABAR ITU INDAH
SENYUMAN ITU PENAWAR DUKA

SAAT TERINDAH 
Semoga kita semua istiqamah dalam mencari redha-NYA..
Wasalam..

Saturday, November 12, 2011

Kebenaran membawa Kebaikan, Pembohongan membawa Kemusnahan..

1.48 minit tengahari
-puncak alam-


Assalamualaikum w.b.t
Bismillahirrahmanirrahim.. 
alhamdulillah, semoga rahmat Allah mengiringi perjalanan hamba-MU ini..

Sesuatu yang tak kita sangka , pasti akan terjadi jua..
kepercayaan ku membawa kemusnahan.. mungkin tiada siapa yang tahu betapa luluh rasa hati ni apabila mengetahui. Hanya pada Allah aku berserah..tak ku sangka tak ku duga..yang nyata bukan lagi khayalan, tetapi kenyataan..Alhamdulillah..kerana Allah Maha Adil dan Maha Menyayangi hamba-hamba-NYA yang teraniya..

Waktu akan terus berjalan tanpa henti, meninggalkan kita insan yang rugi mencari cinta Illahi..walau takdir Allah itu pasti, aku percaya kebenaran akan jua bersama mereka-mereka yang sabar..mungkin agak susah untuk menerima, namun aku pasti ada hikmah di sebaliknya..ketidakjujuran pastinya akan juga terbongkar suatu saat nanti.. bak kata bidalan, " bangkai gajah mana mungkin dapat di tutup, inikan pula perbuatan manusia".

Alhamdulillah..Allah masih bersama di kala aku kesusahan dan kesedihan..biarlah manusia terus dengan permainannya..hanya Allah yang dapat menghakiminya..bukan aku, bukan mereka atau sesiapa saja..kerana tiada beza kau dan aku..sampai suatu saat nanti pasti kita semua kembali pada-NYA..
hanya amalan pemisah segala..kembalilah pada fitrah yang Maha Suci..insyaAllah..
Allah sentiasa bersama mereka yang sabar dan ganjaran pasti menunggu kita di sana nanti..
amin..jazakallah khairan katsira..


nota kecik: suatu hari kau kan mengerti, siapa yang paling menyintai..

Friday, November 11, 2011

SAYA MAAFKAN KERANA SAYA JUGA TIDAK SEMPURNA

8.17 minit malam
-kampung-

Assalamualaikum w.b.t ..
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
alhamdulillah dapat lagi haniz menulis di ruangan ini..
salam jumaat buat semua..
semoga di bawah lindungan dan cinta Illahi..insyaAllah..

Adakalanya walau sesabar mana seorang manusia pasti akan jua rasa tercalar hatinya..
begitu juga haniz..mungkin ada ketikanya haniz terlupa bahawa mereka juga manusia biasa..
alhamdulillah..Allah menguji tanda menyayangi..

terkadang kita tak mampu untuk berselindung rasa amarah di jiwa..
mungkin terkadang insan berbuat khilaf, dan kita merasakan mereka salah..
namun , cuba renung kembali diri kita..
apakah kita layak untuk menilai insan lain..
tiada bezanya antara kita dan dia..
kerana kita juga manusia biasa..
insan yang tidak sempurna..
lemah dari segala-gala..
cuma amalan pemisah raga..

walau sentiasa di ulang kesilapan, mungkin dia terlupa..
pesan haniz, kata maaf itu bicara bermakna..
bukan sekadar pemanis kata di bibir saja..
haniz tetap memaafkan sesiapa saja walau hati terhiris luka..
kerana haniz tahu haniz juga tidak sempurna..

insyaAllah..haniz sentiasa beringat..
janji Allah itu pasti..
walau bukan di dunia pasti di sana nanti..
mudah-mudahan cinta Illahi sentiasa meredhai..amin..
salam cinta buat sahabat-sahabat haniz..
wasalam..


nota kecik: esok kembali ke puncak alam..:)

Monday, November 7, 2011

BAHAGIA DI CARI, PASTI TERUJI

Isnin
10.10 minit malam
-kampung-

Assalamualaikum..
selamat malam ..

alhamdulillah..masih terus di beri peluang untuk bernafas di bumi Allah ini.
mengapa bahagia yang di cari pasti akan di uji?

kerana...
--
---
----
-----

Allah ingin menguji sejauh mana ketaatan kita pada-NYA.
nikmat yang di beri cukup menguji tahap keimanan ..
kita alpa dan lalai dengannya, kita lupa untuk mengucapkan syukur atas kurnia-NYA..
apabila bahagia di uji dengan sesuatu yg cukup menggores hati barulah kesedaran timbul dalam diri..

lalu nikmat apakah yang kita mahukan lagi??
cukuplah untuk terus mengejar kebahagiaan dunia..
cukuplah untuk terus bersandar dengan harapan manusia..
cukuplah....

sematkanlah rasa bersyukurnya dalam diri , kuatkanlah iman dan amalan yang masih belum di kecapi..
mungkin suatu hari nanti ada ganjaran yang menanti..
dan bahagia yang di cari pasti akan terus teruji untuk melihat keikhlasan diri..

semoga kita terus istiqamah dalam mencari cinta Illahi..
insyaAllah..amin..

Nota Kecik: Terima ksh cik abang mengingatkan atas kekhilafan diri..semoga di bawah lindungan dan rahmat Allah hendak-NYA..amin..

Sunday, October 23, 2011

BAHAGIA ATAS KESEDIHAN ORANG LAIN

11.32 minit malam
-puncak alam-

Assalamualaikum..
selamat malam ..

alhamdulillah, haniz makin sembuh dari demam yg melanda..cuma batuk msh kurang baik..

tergerak hati untuk menulis sesuatu di ruangan malam ini..
bahagia di atas kesedihan dan air mata orang lain?
adakala kebahagiaan yg kita kecapi di dasari oleh penderitaan insan lain..
kita bahagia , namun ada insan lain yg menderita..

pernahkah terlintas di fikiran,
di saat kita bergelak tawa, insan lain rintih menahan hiba..
terkadang tanpa sedar, kita mengambil sesuatu yg bukan hak kita..
tanpa rasa bersalah kita bangga atas apa yg ada..
sedarlah manusia, kita hanya insan biasa..
menumpang di bumi milik yang Maha Pencipta..

renungkanlah seketika, apakah kebahagiaan yg kita miliki sekarang mutlak hak kita?
fikir2kanlah..selamat malam..

Nota kecik: Cik abg merajuk, pujuk belanja mkn steambot..kenyang dia.huhu..~_~

Thursday, October 20, 2011

SELAMAT TINGGAL

11.13 minit malam
-puncak alam-

Assalamualaikum..
alhamdulillah, haniz kurang sihat dah 2 hari ini..
namun insyaAllah selagi ada daya, semangat tak akan pernah pudar..

saban hari waktu yg telah pergi meninggalkan aku dalam sekelip mata..
ku masih ingat, apa hari itu dia memulangkan hatiku kembali..
perasaan sukar untuk ku gambarkan., aku lega namun aku sedih kerana tak mungkin lagi akan mendengar khabar berita dari nya..

akhirnya dia mengalah..
namun bukan bererti dia kalah..
ucapan abg memulangkan hati hani kembali sungguh meruntun hatiku..
penantian kini telah berakhir...alhamdulillah..
semoga kebahagiaan terus bersama..

kenangan lalu mungkin sukar utk luput dari ingatanku..
namun, pahit itu harus jua ku telan kerana belum tentu yg manis menjanjikan kebahagiaan..
Wallahulam..


Nota Kecik: demam beransur pulih..alhamdulillah...

Thursday, October 13, 2011

MEMERLUKAN WAKTU UNTUK MENERIMA SESUATU

11.53 minit pagi
-puncak alam-

Assalamualaikum w.b.t..
Salam Jumaat buat semua...
semoga di bawah lindungan Allah hendak-NYA..insyaAllah.

DIA UNTUKKU?
sbg manusia kita memerlukan masa untuk menerima sesuatu dalam hidup kita..
bukan mudah untuk menerima DIA hadir dalam hidup kita tanpa melihat dari setiap sudut perspektifnya..
bukan sekadar luaran, tetapi dalaman lebih penting untuk di teliti..

cukupkah sekadar kasih sayang yg diberi?
pokok pangkalnya, 
hati budi, tanggungjawab dan bicara nya..

DIA UNTUKKU?
mungkin pada mulanya agak sukar utk aku menerimanya dalam hidup ku..
namun, semangatnya yg tak pernah luntur menerima diri ini seadanya dan sentiasa memberi kata semangat di kala diriku di landa kesusahan dan kegembiraan..
waktu berlalu begitu pantas..
sudah 3 tahun perkenalan ku dengannya..alhamdulillah..
restu mak dan abah mengiringi kami..

DIA UNTUKKU?
sayangku bukan sekadar mainan..
sayangku kerana Allah..
aku memerlukan seorang lelaki yg dapat memimpin dan membimbingku ke jalan yg benar..
yg dapat menjadi imam di waktu solatku , yg dapat menjadi ayah yg bertanggungjawab buat anak-anakku..
yg menjaga dan menyayangi kami hingga nafas terakhir ini...

waktu semakin terus berjalan, mencemburui kami..
semoga perhubungan ini mendapat redha dari Illahi..
DIA UNTUKKU..
seorang adam buatku, ZAINAL SADARI..




Nota Kecik : Doaku, semoga Allah menjaga hubungan ini sehingga mahligai yg di impi bertemu akhirnya..amin..Salam Sayang..


Tuesday, September 27, 2011

APA YANG DIATUR, ITULAH YANG TERBAIK

5.49 minit petang
- puncak alam -


Bismillah..
Assalamualaikum semua...
alhamdulillah masih di beri kesempatan untuk bertemu ..

sebagai manusia kita selalu berfikir bahawa hidup ini penuh dengan warna dan warni..
ada warna ceria, suram dan sebagainya..
betul apa yang di kata, hidup ini seperti putaran roda..adakalanya kita di atas dan ada ketikanya di bawah..
mungkin sukar untuk menerima takdir yang tetulis..tetapi sebagai hamba-NYA kita hendaklah meletakkan rasa syukur dan patuh terhadap qada dan qadar yang telah di tentukan oleh Allah.

dalam mencari cinta yang abadi, mungkin agak rumit..kerana pastinya kita akan berhadapan dengan berbagai dugaan..pertemuan yang salah dan pengakhiran yang betul..
sebagai kaum hawa pastinya kita mencari seorang adam sebagai pendamping yang akan menemani dan menjaga kita selamanya..imam dalam solat , ayah yg soleh dan menjaga kebajikan isteri dan menutup segala keaiban keluarga..insyaAllah..

terkadang kita memerlukan, walau itu bukanlah yang kita harapkan..
hidup ini terlalu singkat..mungkin esok, atau lusa akan gugur daun yang tertulis nama ..
subahanallah..dari Allah kita datang , pada-NYA jua kita kembali...
semoga kita semua di lindungi di bawah rahmat dan lindungan Allah S.W.T...
amin..


Nota Kecik : Daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa - 40 HARI SEBELUM KEMATIAN-

Friday, September 23, 2011

MARAH-MARAH TANDA SAYANG

9.14 minit malam
-kampung-


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..
alhamdulillah..

Entri kali ini mungkin agak emosional sikit..
sedikit kecewa dan marah dengan perlakuan manusia..
semalam haniz baru sampai dari puncak alam. Itu pun abah yang ambil dengan sahabatnya.
Kawan-kawan kata aku manja,,hmm..bukan manja memang haniz tak ada transport nak gerak ke Klang Sentral..lagi pun tak nak menyusahkan sesiapa..Alhamdulillah , sampai juga di kampung..

Pagi tadi haniz bawa embah (nenek) pergi klinik kerajaan bersama emak dan 2 orang makcik. Minggu lepas 3 hari embah masuk wad. Alhamdulillah, sudah beransur pulih..nk kata betul ke tak?
Klinik Kerajaan ni urusan semua lambat..hmm..pergi kul 7 lbh, dapat masuk bilik doktor 9 lbh..sian embah..

Haniz tunggu embah dalam kereta je..parking penuh, malas nak berebut-rebut..nak di jadikan cerita, ada seorang perempuan ni berlagak hon2 dan kata kereta dia tak muat nak lalu..hey, rasa nk bagi PENAMPAR JEPUN je kan kat muka dia..sombong sangat , dengan muka yang kerek dan ntah apa-apa...haissshhh...
orang lain kereta besar-besar lalu tak ada pun nak bising-bising macam dia..nk kata kereta besar , xdala jugak..KELISA je..apa la..maaf la ye cik kak, haniz bukan tak nak senyum..tapi sakit hati sangat tengok perangai cik kak yang x reti sopan santun..+_+

Nota Kecik :: marah-marah tanda selipar nak melayang..@_@

Wednesday, September 21, 2011

YOU DON'T DESERVE MY TEARS

11.44 minit pagi 
-puncak alam-


Assalamualaikum..
alhamdulillah..terima kasih Allah..

Seketika terlintas di benak fikiran, mereka kata manusia yg kerapa mengalirkan air mata menunjukkan tanda lemahnya dalam menghadapi sesuatu dugaan dan cabaran. 

Apa salahnya menangis? 

------<@ pada haniz, apa pun yg berlaku adalah ketetapan.We have to be grateful to Allah. It does mean that Allah not love us, but it show how care his on us. Manusia tidak layak untuk menilai sejauh mana kelemahan dan kekuatan seseorang. They don't deserve of our tears. Just be the way you really are.

Kadang-kadang manusia bukanlah menangis kerana apa yang telah berlaku ke atasnya. Tetapi air mata adalah sesuatu anugerah yang berharga dari Allah. Ia di gunakan di saat kita memerlukan.  So, we are responsible of that. It is natural as a human.  

Tidak salah untuk menangis..ingatlah ..setiap air mata yang menitis menunjukkan bahawa betapa bernilainya setitis air mata..tanda Allah menyayangi dan merahmati . InsyaAllah....:)




Wallahualam..

Tuesday, September 20, 2011

TERIMA KASIH TELAH MEMBERI HATI SAYA KEMBALI

5.44 minit petang
-puncak alam-


Assalamualaikum w.b.t..
-
-
-
-
doa sentiasa mengiringi hani...
walau hingga ke penghujungnya...


----------------<@


terima kasih telah memberi hati saya kembali...
semoga Allah memberkati...





NOta Kecik: Alhamdulillah...terima kasih Allah...

Wednesday, September 14, 2011

SURAT CINTA BUAT JIWA

11.16 minit pagi
-puncak alam-


Bismillahirrahmanirrahim....
Alhamdulillah...masih dapat bersua dalam lindungan dan rahmat Allah hendak-NYA..

dalam keseronokan menempuhi ranjau duniawi, tatkala itu tersadung oleh tipu daya dan hasutan dunia..
mungkin di ketika ini, kita masih leka dengan kemewahan, limpah ruahnya harta kekayaan..
mungkin juga di saat ini, kita masih alpa dengan kata-kata, bisikan manis sang manusia..
aduhai...jiwa hati..

Ku tulis surat ini buat jiwa yang sedang di mamah oleh kepalsuan dunia..
sibuk sungguh mengejar dunia hingga tergadai akhirat di sana..
ada saja yg mengguris luka..

Ya Allah..aku percaya wanita yang baik adalah utk lelaki yang baik..
begitu jugalah sebaliknya..
cekalkan lah jiwa dan hati ini dalam pengharapan redha-MU..
aku mencari sedikit bekalan kekuatan utk meneruskan kembara ini....
semoga bertemu abadi, dalam kesucian diri..
insyaAllah....


NOTA KECIK:  " Tutur kata melambangkan kesantunan pemiliknya "


Monday, September 12, 2011

DUNIA SEMENTARA, AKHIRAT SELAMANYA

5.53 petang
-puncak alam-

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani..

Alhamdulillah..bersua kembali dalam rahmat dan limpah kurnia-NYA..
amin..

dalam keseronokan kita menyambut syawal, masih ada lagi yang dalam tangisan..
sememangnya sesuatu yg terjadi amat sukar utk di jangkakan..namun sebagai hamba-NYA kita harus pasrah dan redha..
dunia ini hanyalah sekadar persinggahan..walau sesukar mana halangan, masih ada jalan penyelesaian..

Haniz bukanlah bijak pandai , tetapi sekadar berkongsi apa yg terlintas di hati dan fikiran..
mungkin ada yg kurang senang, namun hanya Allah yang lebih Mengetahui..insyaAllah..

Apabila sesuatu yg kita sayangi di ambil di dunia ini, insyaAllah akan di gantikan dengan syurga di akhirat sana..Subahanallah...

BAGAIMANA UNTUK PASRAH DAN REDHA?
KITA HAMBA YANG LEMAH...

jawapannya terletak dalam diri kita sendiri..oleh itu, selalulah dan sentiasalah memohon kekuatan dan perlindungan dari Allah S.W.T..mudahan2an kita semua dalam keredhaan-NYA..amin..

WALLAHUALAM

NOTA KECIK: Tepuk dada, tanya iman..istiqamah dalam mencari redha-NYA...


Thursday, September 8, 2011

SETELAH SEKIAN LAMA`

10.08 minit pagi
kampung

Salam bersua kembali ...
alhamdulillah..lama rasanya haniz tak menulis...
selesai sudah menjalani ibadah di bulan ramadhan..
selamat hari raya..maaf atas kekhilafan zahir dan batin..
moga-moga kita semua dalam rahmat dan limpah kurnianya...

insyaAllah..sabtu pagi bersamaan esok haniz akan pulang semula ke kampus..
setelah sekian lama di rumah...4 bulan lamanya...hehe
ok, nak cerita apa sepanjang 4 bulan berada di rumah..

kerja, kerja, dan kerja..langsung xda rehat..
after kerja, buat persiapan utk raya, ziarah sana sini, layan tetamu..
alhamdulillah...walau tak rehat, tapi haniz gembira dan seronok..

mesti semua dalam mood raya lagi kan..:)
semoga bersua lagi di lain waktu..
walasam...



Nota kecik: lega dapat update blog...^-^ .thanks pada followers walaupun tak ramai...:)

Friday, May 27, 2011

BERHENTI BERHARAP

7.26 minit malam
-kampung-


Assalamualaikum ..dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
alhamdulillah atas rahmat -NYA bersua kembali..

Pengharapan itu terkadang mengecewakan..begitulah lumrah kehidupan..
terkadang betul apa yg dikatakan , yg tersurat bukanlah lagi suatu kebetulan..
sememangnya manusia hanya mampu merancang., selebihnya Allah yg menentukan.

mulai detik ini, aku berhenti berharap terhadap janji-janji atau kata-kata yg telah di lafazkan oleh insan-insan.
kerana aku percaya apabila pengharapan tidak lagi terjadi, akan membibitkan rasa kecewa..
jika aku berdoa pada Allah, pastinya aku akan mendapatkan sesuatu yg berbeza..

hanya kepada Allah aku mengadu ..
biarlah malam - malam menjadi mimpi..
semoga esok pagi membawa suatu sinar yg pasti ..
insyaAllah...

WALLAHUALAM..




Kata-kataku: aku tak percaya lagi , dengan apa yg kau janji..aku terdampar di sini, tersudut menunggu mati...:'((

Thursday, May 26, 2011

AKHIRNYA..

11.43 pagi
-kampung-


Alhamdulillah..akhirnya boleh berblog kembali..
punya la dah berapa hari tak boleh nak berblogging..huhu

aku dpt info nak buka ni pun dari blog en.ben ashaari..
pada kawan-kawan yg xdapat nak buka blog, leh la guna google chrome..

eh,ok2..bai.:)

Sunday, May 22, 2011

SEBENTUK CINCIN KEKAL SELAMANYA

2.06 minit petang
-kampung-


Assalamualaikum..
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

dalam dunia yg serba moden ni, pernah tak kita terfikir mengapa suatu perhubungan mudah
saja goyah dan berantakan...aku cuba menyingkap dan menilai dari sudut tertentu..
aku bukanlah bijak pandai, buka juga seorang sasterawan..aku cuma seorang gadis yg mula kenal akan hakikat kehidupan..mungkin msh blm cukup utk membicarakan tentang perhubungan, tp aku ingin berbicara sesuatu mengenainya...

sebuah perhubungan akan menjadi lebih indah apabila ikatan sah menjadi pengikat setia kasih..
sebentuk cincin menjadi lambang tanda setia hingga ke akhirnya..
setiap dari kita mendambakan perkahwinan yg bahagia kekal selamanya..
tetapi rasa itu sudah mati apabila suatu perhubungan tiada tangga setianya..
manakah janji yg di lafaz ,
saat lafaz sakinah itu sudah tidak lagi dipedulikan,
manusia pekak dan tuli dengan tomahan..

ya Allah..
aku inginkan penyatuan hati ini kekal hingga ke pengakhiran jalan..
walau datang silih berganti dugaan, aku mengharapkan sebentuk cincin yg bakal tersarung kekal selamanya dalam ingatan..

WALLAHUALAM...~~


Kata-kataku: Mawar itu setia dengan durinya..hinggakan keharuman melekat pada pemiliknya..;)

Saturday, May 21, 2011

SOMETHING THAT I DON'T LEAVE HOME WITHOUT....

9.58 minit pagi
-kampung-


Assalamualaikum..
al-fatihah buat keluarga dan mangsa-mangsa tanah runtuh hulu langat, selangor..
semoga roh mereka di tempatkann di kalangan insan yg beriman dan beramal soleh..AMIN~~

ok, lets move to my entry for today..
actually, nothing much to say..
just want to have fun..ok! ^_^

i dont leave my home without...

* MONEY*
ha..ne penting woo...
xcukup 10 sen tak dapat aiskrim ..muHAHA

*HANDPHONE*
zaman dulu leh la pakai public phone..
sekarang, nak jumpa pun susah..
so, xda handphone.. sesat jalan, balik jln kaki..keh3

*LIPBALM*
ok,bibirku ini cepat kering..
utk melindungi dari sentiasa lembab, kita gunakan lip ice..^_+

*COLOGNE*
aku tak kata aku busuk..
tp aku suka wangi-wangi..hehe

dan yang paling penting sekali...
CERMIN MATA LA...
aku kan rabun...kang masuk longkang x macho dah...
kehkehkeh...


ok, bai..

Kata-kataku: mengidam kopok lekor ...hmmm...T_T

Thursday, May 19, 2011

KEMAAFAN DAN TERIMA KASIH

11.05 pagi
Jumaat
-kampung-


Alhamdulillah..
selamat pagi matahariku..
baru selesai masak..
menu hari ini: Tom yam campur, sambal goreng kentang, ikan goreng tepung..^_^
kalau sedap, bagitau..tak sedap diam2 je tau..:))
adik aku tu , cakap je tak sedap..tapi tambah 2 kali..wekk2..hehe

ok..hari ini tergerak nak bebicara tentag kemaafan dan terima kasih..
hmm..pada aku, kemaafan adalah lebih baik apabila seseorang melakukan kesalahan...
kadang-kadang susah utk memaafkan..
namun itulah yg lebih baik..
suatu hari nanti si pemaaf akan menerima kata terima daripada si pelaku..

aku selalu berhadapan dengan situasi yg sukar di mana sahabat atau rakanku sendiri membuat kesalahan..
mungkin agak sukar utk memaafkan,,tapi manusia tak lepas dari melakukannya..
berkali2 di ulang, aku rasa dah tak bermakna kata2 maaf utk di ucapkan..
terkadang sebgai syarat apabila melakukan kesalahan..

sebenarnya diorang faham tak apa yg diorang ucapkan?
atau sekadar ucapan di bibir?

kita tak perlu membalas apa yg telah di lakukan..
kita ucapkan terima kasih pada Allah kerana telah memberikan kita satu hati utk sentiasa mengingati-NYA..
Allah telah membuat perancangan yg baik.
setiap sesuatu yg di rencanakan hanya DIA yang mengetahui..
Wallahualam...

Kata-kataku: memaafkan dan memberi maaf kepada orang lain adalah indah..